Johan keseluruhan Universitas Tanjungpura, Kalimantan Barat, Indonesia (kiri) bergambar dengan kumpulan dari UiTM Sabah (tengah & kanan).

(gambar di atas diambil dari blog tim)

Keputusan Penuh:

Johan Keseluruhan : Universitas Tanjungpura

Kategori Tarian Asli :

Johan : Universiti Malaysia Sabah
Naib : UiTM Sabah
Ketiga : UiTM Sarawak

Kategori Tarian Kreatif :

Johan : Universitas Tanjungpura
Naib : UNIMAS
Ketiga : UiTM Sabah

Koreografer Asli Terbaik : UiTM Sabah

Koreografer Kreatif Terbaik : Universitas Tanjungpura

Muzik Asli Terbaik : UiTM Sabah

Muzik Kreatif Terbaik : Universitas Tanjungpura

Kostum Asli Terbaik : UNITAR Sarawak

Kostum Kreatif Terbaik : UNIMAS

Tiga bekas ahli ADG yang berentap di pertandingan tersebut - dari kiri Vincent (UNITAR Sarawak), Norliza (UNIMAS) dan Gilbert (UNITAR SARAWAK).

=======================================================

Festival Tari Universiti Borneo berlangsung pada 27-29 Disember 2010, bertempat di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah.

Ini merupakan pertama kali ia dianjurkan di luar UiTM Sarawak kerana pada kedua-dua edisi sebelumnya, UiTM Sarawak merupakan tuan rumah bagi festival ini.

Festival Tari Universiti Borneo mula diperkenalkan pada 2006 dengan UiTM Sarawak diberi penghormatan sebagai tuan rumah untuk edisi pertama dan kedua. Johan keseluruhan edisi pertama adalah Universitas Tanjungpura, Pontianak manakala edisi kedua pula dimenangi Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR) cawangan Sarawak.

Festival yang diadakan di Dewan Serbaguna UiTM Sabah itu dirasmikan oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, Datuk Masidi Manjun manakala majlis penutupan pula disempurnakan oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Selain UiTM Sarawak dan UiTM Sabah sebagai tuan rumah, festival tersebut turut disertai hampir kesemua universiti awam dan swasta di kepulauan Borneo seperti Universiti Brunei Darussalam (UBD), Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Universiti Malaysia Sabah (UMS), Universiti Putra Malaysia, Bintulu (UPM), Sarawak serta dua wakil daripada Universiti Tun Abdul Razak (cawangan Sarawak & Sabah).

Turut mengambil bahagian adalah Universitas Tanjungpura, (Pontianak-Kalimantan Barat) dan Universitas Mulawarman, (Samarinda-Kalimantan Timur).

Festival ini merupakan medan untuk penggerak seni budaya di universiti kepulauan Borneo bergabung, bertukar pendapat dan berkreativiti dalam usaha mengembangkan seni budaya bangsa agar terus kekal serta diminati generasi akan datang.

Ia juga bertujuan menggalakkan mahasiswa bergiat dalam kegiatan yang sihat melalui aktiviti kebudayaan seterusnya menjadi role model kepada golongan belia lain.

Pada masa yang sama, festival tersebut juga mampu mengeratkan silaturahim dan kerjasama serta perpaduan kaum melalui kebudayaan di samping membantu kerajaan dalam usaha mengekal dan mengembangkan lagi kebudayaan, kesenian dan warisan bangsa di kepulauan Borneo.

(dipetik & diedit dari Utusan Online)

====================================================

Untan Juara Umum Lagi, Kalahkan Sarawak dan Brunei
Dari Festival Tari se-Borneo Edisi III di Sabah Malaysia
UNTAN JUARA : Kontingen Untan tampak mememang bendera merah putih saat menjadi juara umum di Festival Tari se-Borneo Edisi III Sabah Malaysia.
Pontianak, Kalbar – Untuk kali keduanya Universitas Tanjungpura merebut juara Umum pada ajang Festival Tari se-Borneo di Sabah Malaysia. Festival Tari Edisi III itu diselenggarakan 27-29 Desember2010. Ini membuktikan bahwa Untan tidak kalah saing dalam bidang seni dengan Provinsi Kalimantan lainnya serta negara tetangga. Tidak tanggung-tanggung Untan berhasil menggondol Juara I Katagori Tari Kreatif, Koreografer terbaik kreatif dan musik terbaik kreatif.
Festival Tari se-Borneo merupakan perlombaan tari mahasiswa dari Universitas yang ada di kawasan Borneo seperti Kalimantan, Sarawak, Sabah, dan Brunei Darussalam. Tujuan diadakan Festival Tari ini adalah untuk meningkatkan kegiatan pengembangan bakat dan minat mahasiswa dalam bidang seni terutama tari. Tujuan lainnya yaitu untuk meningkatkan dan mengembangkan apresiasi seni di kalangan mahasiswa dengan memperkaya seni budaya serta mempererat silaturahmi dan kerja sama antara sivitas akademika Universitas yang ada di Borneo.
Keikutsertaan Untan merupakan kali ketiganya dalam kegiatan Festival Tari se-Borneo. Sebanyak 10 mahasiswa dari berbagai jurusan di Untan mempersiapkan diri dan berlatih untuk mengikuti Festival tari. Sebelum keberangkatan ke Sabah, para peserta dari Untan sudah menyiapkan diri dengan baik dalam ajang internasional tersebut. Menurut Suyono Sadeli, ketua tim kontingen Untan, mengatakan sebelum keberangkatan peserta memang sudah disiapkan dengan baik. Apalagi ajang festival tersebut berskala internasional.
”Kita sudah siapkan semaksimal mungkin para peserta sebelum keberangkatan. Dalam perlombaan tersebut ada dua kategori yang akan diikuti oleh Untan dan peserta lainnya yaitu tarian asli dan tarian kreatif,” jelasnya beberapa saat lalu.
Fetival itu diadakan 2 tahun sekali. Diikuti Perguruan Tinggi tiga Negara yaitu Malaysia, Brunei Darussalam dan Indonesia. Indonesia diwakili selain Universitas Tanjungpura (Kalbar) juga Universitas Mulawarman (Kaltim), Universitas Lambung Mangkurat (Kalsel) dan Universitas Palangkaraya (Kalteng). Sedangkan Malaysia diwakili oleh Perguruan Tinggi yang ada di Sarawak dan Sabah. Sebelumnya, pada tahun 2006 kali pertama festival seni ini diselenggarakan, Untan juga pernah mendapatkan juara umum. Namun tahun 2008 Untan tidak berhasil menjadi juara umum, tetapi tetap juara dari beberapa perlombaan.
”Untan pada Festival Tari Borneo pertama di UiTM tahun 2006 berhasil sebagai juara umum, dan tahun 2008 Untan menduduki Juara Umum III. Setidaknya tahun ini akan lebih baik lagi, kita rebut kembali Juara Umum,” papar Edi Suratman.
Dalam ajang bergengsi tersebut pihak tuan rumah Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah telah mempersiapkan hadiah, masing-masing Juara I Uang tunai RM 5,000.00 & Piala, Juara II Uang Tunai RM 3,000.00 & Piala dan Juara III Uang tunai RM 2,000.00 & Piala, disamping itu Koreografer terbaik tarian asli uang tunai RM 300.00 dan tarian kreatif RM 300.00, Musik terbaik RM 300.00, Kostum terbaik masing RM 1,000.00. Kontingen Tim Tari Untan yang berangkat pada 25 Desember 2010 lalu, akhirnya berhasil merebut kembali juara umum. Piala bergilir diserahkan kembali kepada Untan oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah Datuk Haji Masidi Manjun kepada Eddy Suratman Purek III Untan yang saat itu mewakili Untan.
Fetival Tari se-Borneo III ini diikuti 12 peserta, yaitu, Universiti Brunei Darussalam, Universiti Putra Malaysia Bintulu, UMS Sarawak, Unirazak Sarawak/Sabah, UiTM Sarawak/Sabah, Universiti Malaysia Sabah Kampus Labuan, Unimas Sarawak, Untan Pontianak, Unmul Samarinda, Unlam Banjarmasin.
Kemenangan tersebut, akhirnya juga membawa nama baik Untan kembali. Tahun 2012 mendatang Untan akan menjadi tuan rumah pada festifal borneo tersebut. Hasil rapat Pembantu Rektor III dan Ketua Kontingen sepakat menunjuk Untan sebagai tuan rumah pada Festival Tari Se Borneo Seri IV.
Sebagai tuan rumah Untan juga berharap agar Pemda setempat merespon baik dan dapat membantu, apalagi kegiatan tersebut melibatkan tiga negara sekaligus. Sementara Ishak, ketua rombongan menceritakan, saat penampilan Untan pada malam kedua berhasil menyajikan penampilan yang menarik. ”Malam kedua Untan mendapat giliran katagori Kreatif dan mendapat sambutan luar biasa dan aplus dari penonton, mereka terpukau sekali,” cerita Ishak wakil rombongan Untan.
Kusmindari Triwati yang dipercaya sebagai dewan juri dan koreografer terbaik Kreatif mengatakan untuk jenis Tari Asli banyak saingan dari peserta luar Untan, banyak bagus-bagus sehingga Untan tak masuk nominasi sebagai pemenang, padahal pada Festival Tari se-Borneo I dan II Tari Asli merupakan andalan Untan.
Tim Tari Untan sudah dipersiapkan sejak dua bulan lalu, mereka dilatih di bawah bimbingan pelatih koreografer Mbak Dai, Ketua Sanggar Andari, dan mahasiswa yang ditunjuk yang sudah matang dan memiliki jam terbang tinggi.
(dipetik dari Pontianak Post)
========================================================

Sekiranya anda ingin membaca mengenai pertandingan ini yang diadakan pada tahun 2008, sila klik di sini.

Advertisements